vineri, iulie 10, 2015

UTILIZAREA INSTRUMENTELOR WEB ÎN MATEMATICĂ



Tehnologia avansează într-un ritm alert, de la un an la altul, de la o lună la alta. Ceea ce ştiam acum 6 luni este foarte probabil să nu se mai aplice acum, în momentul vorbirii. Odată cu ea, tehnologia aduce modalităţi noi de transmitere a informaţiei, de prelucrare şi procesare, de stocare, de socializare. Dar tot ea aduce şi o ruptură de viaţa reală, o răceală a sentimentelor.
O serie de instrumente şi resurse aduse nouă de către tehnologie sunt constituite în conceptul WEB, în modalităţile în care acestea pot fi utilizate în sistemul educaţional. Ne-am familiarizat cu concepte precum: resurse educaţionale deschise, medii virtuale de învăţare, precum şi cu unele instrumente oferite de noul WEB (blog, wiki, reţele sociale, aplicaţii multimedia). Cu smartphone-ul sau laptopul putem să ne bucurăm de toate. De asemenea, am luat la cunoştinţă despre o serie de aplicaţii pentru crearea şi managementul conţinutului învăţării, precum şi instrumente online pentru realizarea şi publicarea cursurilor şi tutorialelor. Învăţăm permanent, perfecţionându-ne, cum se pot integra în mod creativ şi inovativ resursele pedagogice moderne în propriul stil de predare pentru a îmbunătăti procesul didactic şi pentru a stimula procesul de învăţare prin metode de cercetare, comunicare şi colaborare.
WEB, Web 2.0… Ce reprezintă Web 2.0? Există mai multe definiţii ale fenomenului Web 2.0.  O definiţie a termenului ar putea fi aceea găsită în encyclopedia electronică Wikipedia: „Web 2.0 desemnează (destul de vag) noi căi de a considera şi exploata posibilităţile organizatorice ale webului. Conform acestora, conţinutul şi informaţia din web nu mai e oferită vizitatorilor numai de către mass media, guverne şi firme particulare, ci şi de persoane particulare, legate între ele prin reţele informale bazate pe Internet, şi care contribuie şi participă activ la punerea la dispoziţie şi răspândirea informaţiilor pe întregul glob prin intermediul webului. Exemple tipice pentru acest nou aspect sunt aşa-numitele wiki-uri, blogurile, precum şi portalurile şi bursele de schimb de imagini, muzică, filme/video şi software din Internet, cum ar fi Flickr şi YouTube. De asemenea şi aşa numitele "reţele sociale", cum ar fi Facebook, Twitter sau LinkedIn.
De ce ar avea nevoie cadrele didactice de instrumentele Web 2.0 pentru activităţile de interrelaţionare socială? Internetul a adus o schimbare fără precedent în viaţa tuturor. Nu ne putem imagina viaţa fără e-mail sau fără Google (Google ca motor de căutare, Google Docs, Picasa, Google Earth, Google Maps, sunt doar câteva beneficii). Google, colosul care oferă unele dintre cele mai bune, verificate şi de încredere produse Web 2.0.  Informaţia poate fi accesată instantaneu oricând şi oriunde. Tinerii folosesc Internetul pentru a face schimb de muzică, de imagini, urmăresc videoclipuri, interacţionează, caută informaţii pentru şcoală. Aceşti tineri îşi petrec o parte din viaţă online. Aceiaşi elevi care se întâlnesc la ore dimineaţa, după-amiaza continuă comunicarea prin reţelele sociale. Web 2.0 prelungeşte a reţelele reale, formând comunităţi virtual şi ăsta este principalul beneficiu. Un alt avantaj constă în faptul că sprijină şi formează comunităţi virtuale.
Instrumentele Web 2.0 pot veni, de asemenea, şi în sprijinul cadrelor didactice. Pe de o parte, aplicaţiile Web 2.0 constituie, pentru mulţi dintre elevi, un mediu de învăţare mai natural decât mediul şcolar, un mediu în care se simt confortabil şi sunt motivaţi să cerceteze, să creeze şi să îndeplinească sarcini. Pe de altă parte, reţelele sociale oferă cadrelor didactice oportunitatea de a face schimb de bune practici şi de a beneficia de asistenţă din partea colegilor.
Instrumentele Web 2.0 în educaţie constituie ajutoare pentru cadrele didactice pentru a-şi organiza şi a-şi administra informaţia de pe Internet, permiţându-le să organizeze listele de adrese web şi să structureze conţinutul digital. În plus, prin intermediul instrumentelor Web 2.0, cadrele didactice pot pune diferite materiale la dispoziţia elevilor. De asemenea, cadrele didactice îşi pot extinde aria metodologică, creând noi medii de învăţare, mai interesante şi mai antrenante pentru elevi.
Jurnalele electronice, blogurile accesate prin intermediul Web 2.0 (Wordpress, Blogger etc.), paginile wiki şi podcasturile – pot să fie exploatate pentru a face învăţarea mai plăcută, ducând în acest fel la creşterea motivaţiei elevilor şi a gradului de implicare al acestora.
Blogurile sunt instrumente folosite pentru stimularea competenţelor de scriere în limba maternă şi în limbi străine. Rezultatul este acela că încrederea în sine creşte, iar gradul de participare la ore înregistrează o tendinţă ascendentă.
Paginile wiki au o structură mai rigidă şi nu conduc la stimularea creativităţii individuale, dar sunt instrumente de colaborare care facilitează gândirea logică şi capacităţile analitice ale elevilor, obligându-i să îşi structureze cunoştinţele.
Rezultatul constă în faptul că nivelurile motivaţiei şi participării cresc substanţial, competenţele de învăţare se îmbunătăţesc şi le permit elevilor să preia controlul procesului de învăţare.
De asemenea, instrumentele Web 2.0 vin în întâmpinarea diversităţii de personalităţi dintr-un grup şi a nevoii diferenţiate de suport şi asigură oportunităţi de învăţare personalizată. Aceste instrumente pot fi adaptate în funcţie de nevoile fiecărui elev, de niveluri de competenţă diferite şi de obiective didactice diverse, facilitând experienţe de învăţare motivante.
În contextul societăţii moderne actuale, datorită faptului că întreaga lume tinde să se transforme într-o societate informaţională, apare nevoia ca, încă de la cele mai fragede vârste, copiii să fie pregătiţi pentru un contact benefic cu lumea în care trăiesc, aceasta realizându-se  prin intermediul calculatorului.
Datorită elementului de noutate reprezentat de factorul tehnologic, de resursele inovative de tip  Web 2.0, elevii sunt stimulați să se implice mai mult în procesul de învățare, ceea ce are în timp un impact pozitiv asupra performanţelor şcolare ale acestora, având potenţialul de a reduce rata abandonului şcolar. Materialele vizuale interactive şi sursele adiţionale de informaţii oferite de internet vor spori angajamentul elevilor. Utilizarea resurselor de tip Web 2.0 permite totodată adaptarea disciplinelor în funcţie de competenţele elevilor, sprijinind învăţarea personalizată şi individualizată.  
             În ceea ce priveşte procesul de învăţare continuă, platformele de învăţare online şi materialele existente în format digital vor încuraja învăţământul la distanţă, permiţând adulţilor de orice vârstă să dobândească cunoştinţe într-un anumit domeniu. De aceea, pregătirea şi promovarea utilizării instrumentelor Web 2.0 pentru formarea continua în rândul cadrelor didactice este esenţială. Instituțiile de învățământ virtuale pot include exemple la nivel elementar, secundar,  liceal, universitar etc., ca și forme de educație non-formală, educație permanentă, educație vocațională de perfecționare însă mai des în mediul instituțiilor educaționale private. Dar, pentru ca toate aceste lucruri minunate să se întâmple, trebuie ca procesul de dotare a unităţilor şcolare, în special a celor de masă, să fie grăbit şi realizat mult mai responsabil ca până acum. În mediul rural încă nu există laboratoare propriu-zise de informatică (doar o încăpere cu un nume) şi încă reţeaua electrică este foarte deficitară (întreruperea energiei electrice este curentă şi înfrânează orice elan al tehnologiei).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu