Cele
mai populare tipuri de instrumente Web 2.0 sunt:
·
wiki
· blogul
· reţelele sociale (social networks)
· fluxuri de ştiri
· servicii pentru partajarea conţinutului grafic (Photo Sharing), audio/video Video Sharing
· platforme (servicii) pentru crearea conţinutului textual, audio şi video
· servicii pentru partajarea prezentărilor
Blogul
poate
fi folosit ca mijloc de comunicare și colaborare educațională. Profesorii pot
folosi blog-uri pentru a da teme, pentru a crea discuții la clasă, pentru a-i
implica pe elevii mai timizi, pentru a veni cu noi provocări web și reprezintă
o publicație web ce conține articole periodice cu conținut, de obicei,
personal.
Argumente ale folosirii instrumentelor Web
2.0 în activităţile de predare-învăţare ar fi:
·
Sunt
amuzante şi antrenante, învăţarea cu plăcere e benefică pentru motivaţie;
·
Există
într-o paletă largă, varietatea fiind esenţială;
·
Toate
instrumentele descrise sunt gratuite, putându-se realiza proiecte minunate fără
nici un cost;
·
Folosind
Internetul, proiectele beneficiază de o vizibilitate mult mai mare, iar activitatea
nu mai e restricţionată la spaţiul clasei, audienţa devenind astfel global;
·
Părinţii
pot lua mai uşor la cunoştinţă proiectele realizate de copii;
·
Pot
fi dezvoltate competenţe variate;
·
Învăţarea
nu mai are loc doar în clasa, elevul poate învăţa acasă sau oriunde are acces
la Internet.
Aplicaţiile multimedia
fac parte din categorii foarte variate: platforme de învăţare/
socializare, editare de imagini, animaţie, editare şi publicare de
material audio sau video, creare de conţinut audio-video în colaborare, creare
de grupuri de discuţii sau de jocuri etc. Fiecare aplicaţie beneficiază de o descriere,
imagini, exemple de utilizare, adrese de Internet, idei concrete de folosire la
clasă, specificarea competentelor cărora se adresează.
Un wiki este o colecţie de pagini
web care permite colaborarea dintre vizitatori, este bazat pe web, orientat
spre text cu posibile hiperlink-uri şi imagini, având posibilitatea existenţei
unor pagini secundare şi a editării istoriei disponibile. Permite publicarea de
informaţii, activităţi scriitoriceşti în colaborare cu alţi elevi şi/sau
experţi. Contribuie la cercetarea problemelor din lumea reală dar şi partajarea
sau reflectarea asupra învăţării. Deoarece este un mod simplificat pentru a
crea o pagină de web, wiki-urile pot fi realizate şi de utilizatorii cu
cunoştinţe nu foarte avansate în domeniul realizării de pagini web.
Utilizatorii pot vedea wiki de la orice calculator în reţea cu un browser. Wiki
consolidează aptitudinile de colaborare şi de asemenea promovează învăţarea
activă. Autorul unui wiki poate fi notificat cu privire la toate modificările
şi poate urmări monitoriza şi dezvoltarea conţinutului site-ului.
Exemple de utilizări în instruire în
cadrul unui wiki:
·
Materiale
scrise în grup;
·
Dezvoltare
web în colaborare;
·
Schimbul
de informaţii de documentare;
·
Planificarea
unui proiect;
·
Colectarea de informaţii.
Reţeaua socială Facebook are peste 800 de milioane de utilizatori activi. 50% din
aceştia intră pe pagina personală cel puţin o dată în fiecare zi. Prietenia în
reţelele de socializare nu este condiţionată, de cele mai multe ori, decât de
proximitate sau de unele interese comune. Un studiu
realizat de oamenii de ştiinţă britanici de la Colegiul Universitar din Londra
a demonstrat că numărul de prieteni de pe Facebook influenţează materia cenuşie
din creier. Astfel, cu cât avem un număr mai mare de prieteni în reţelele de
socializare online, cu atât anumite zone din creier se dezvoltă mai mult.
Potrivit cercetătorilor britanici, trei arii cerebrale din neocortex (stratul
exterior al celor două emisfere cerebrale, cu dezvoltarea cea mai complexă) se
modifică în funcţie de nivelul de socializare pe Facebook. Doar una dintre
aceste zone este responsabilă de percepţia socială atât în viaţa reală, cât şi
în lumea virtuală. Ea vizează modul în care procesăm şi în care memorăm
reacţiile emoţionale ale celor din jur. Celelalte două zone care se dezvoltă la
cei cu mulţi prieteni pe Facebook sunt specializate pentru relaţionarea
virtuală. Cum ne influenţează comportamentul zilnic? În reţelele de socializare
sunt popularizate cazuri ale unor persoane bolnave care au nevoie de ajutor
bănesc pentru a se trata. Atunci când li se prezintă o astfel de situaţie,
mulţi dintre noi îşi dezvoltă latura generoasă şi empatică. Fie că trimitem mai
departe anunţul respectiv, fie că venim în ajutorul celui nevoiaş într-un mod
mai practic, ne dovedim, într-o oarecare măsură, altruismul. De asemenea, prin
intermediul reţelelor de socializare sunt popularizate şi o serie de probleme
de sănătate. Un exemplu în acest sens este campania de conştientizare asupra
problemei pe care o reprezintă cancerul de sân la ora actuală. Chiar dacă
majoritatea femeilor nu au făcut decât să posteze pe peretele principal (wall)
mesaje legate de cancerul mamar, o parte dintre ele au mers mai departe de
atât. Ele s-au interesat care sunt metodele de monitorizare a sănătăţii sânilor
şi chiar şi-au făcut analizele necesare. Aceasta înseamnă că reţelele sociale
pot să ne influenţeze şi în mod pozitiv starea de sănătate.
În ceea ce priveşte procesul de
învăţare continuă, platformele de învăţare online şi materialele existente în
format digital vor încuraja învăţământul la distanţă, permiţând adulţilor de
orice vârstă să dobândească cunoştinţe într-un anumit domeniu. De aceea, pregătirea şi
promovarea utilizării instrumentelor Web 2.0 pentru formarea continua în rândul
cadrelor didactice este esenţială. Instituțiile
de învățământ virtuale pot include exemple la nivel elementar, secundar, liceal, universitar etc., ca și forme de
educație non-formală, educație permanentă, educație vocațională de perfecționare
însă mai des în mediul instituțiilor educaționale private. Dar, pentru ca toate
aceste lucruri minunate să se întâmple, trebuie ca procesul de dotare a
unităţilor şcolare, în special a celor de masă, să fie grăbit şi realizat mult
mai responsabil ca până acum. În mediul rural încă nu există laboratoare
propriu-zise de informatică (doar o încăpere cu un nume) şi încă reţeaua
electrică este foarte deficitară (întreruperea energiei electrice este curentă
şi înfrânează orice elan al tehnologiei).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu